Tuesday 23 April 2013

Risau Rambut GUGUR akibat lepas bersalin?


Rambut gugur terlalu banyak bersepah di atas lantai.

          Kehadiran cahayamata sangat membahagiakan. Saat mengandung adalah saat yang dinantikan oleh setiap wanita yang berumahtangga. Namun, amat menggusarkan apabila berlaku rambut gugur terlampau banyak selepas ibu bersalin. Rambut adalah MAHKOTA wanita.  Di lantai, boleh dilihat rambut gugur di sana sini. Rambut gugur juga melekat di sikat, di bantal serta di bilik mandi. Biasanya perkara ini berlaku selepas 2-3 bulan kelahiran bayi. Ini sebenarnya perkara normal bagi kebanyakan wanita. Orang tua selalu berkata, bayi menyembur liur akan menyebabkan rambut si ibu gugur.


Risau rambut gugur terlau banyak.
 
                Kenapa rambut gugur berlaku selepas bersalin? Sebenarnya semasa mengandung, paras hormon ESTROGEN  meningkat dalam  badan wanita. Estrogen ini menyebabkan pertumbuhan rambut yang banyak semasa mengandung. Semasa mengandung, didapati rambut wanita akan lebih banyak, tebal, sihat dan bersinar. Kadang-kadang, bulu roma juga akan didapati lebih banyak. Apabila melahirkan anak, paras hormon Estrogen akan turun kembali ke paras normal. Jadi, selepas 2-3 bulan kelahiran bayi, rambut akan mula gugur selaras dengan hormon yang seimbang. Semasa ini, bayi sememangnya mula menyembur air liur. Jadi, teori orang tua memang betul. Rambut ibu gugur jika bayi menyembur liur. Keguguran rambut adalah normal sehingga umur bayi setahun. Jika bayi sudah lebih setahun umurnya, tetapi masih lagi keguguran rambut, ibu perlu mengambil perhatian masalah ini.


Akibat rambut gugur sehingga hampir botak!


Mari kita tengok gejala-gejala keguguran rambut ni dengan lebih jelas:

 

Keguguran Rambut Kekal

Androgenetik alopecia
Bagi lelaki, corak kebotakan boleh bermula dari awal, walaupun pada usia remaja atau awal 20-an. Ia biasanya dicirikan oleh garis rambut yang mulai surut surut di sisi dahi dan botak di bahagian atas kepala. Hasil akhir boleh botak separa atau botak terus.
Bagi wanita, biasanya mempunyai keguguran rambut bermula dengan penipisan di bahagian depan, sisi atau bahagian atas . Wanita biasanya mengekalkan garis rambut depan mereka dan jarang mengalami kebotakan lengkap.
Cicatricial alopecia
Keadaan ini jarang berlaku apabila berlaku keradangan terhadap folikel rambut. Parut yang terhasil menyebabkan keguguran rambut yang berkekalan. Kadang-kadang ia bermula dengan penyakit dengan gatal-gatal atau sakit lain.

Keguguran Rambut Sementara

Alopecia areata
Keguguran rambut jenis ini biasanya berlaku setempat. Ia boleh menyebabkan kehilangan rambut setengah-setengah di mana-mana kawasan yang mempunyai rambut, termasuk kening, bulu mata dan janggut. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, ia boleh maju menyebabkan keguguran rambut di seluruh badan. Jika kehilangan rambut termasuklah kulit kepala anda, keadaan ini dipanggil alopecia totalis. Jika ia melibatkan seluruh badan anda, ia dipanggil alopecia universalis. Kesakitan dan gatal-gatal boleh menjadi penyebab kehilangan rambut, tetapi gejala yang selalunya minimum.
Effluvium Telogen
Jenis keguguran rambut yang sementara ini berlaku secara tiba-tiba, paling kerap selepas penyakit yang ketara atau tekanan perasaan. Segenggam rambut boleh keluar apabila menyikat atau membasuh rambut anda atau mungkin akan jatuh walaupun diusap dengan lembut. Keguguran rambut jenis ini biasanya menyebabkan keseluruhan penipisan rambut dan tidak sampai botak.
Traction alopecia
Kesan botak boleh berlaku jika anda sering memakai gaya rambut tertentu, seperti pigtails, tocang atau cornrows, atau jika anda menggunakan penggelek yang ketat. Kehilangan rambut biasanya berlaku antara baris atau pada bahagian di mana rambut ditarik ketat.
Effluvium Anagen
Keguguran rambut jenis ini disebabkan oleh kimoterapi.

 

Punca-Punca Keguguran Rambut Yang Biasa

Demam yang teruk
Selepas mengalami demam yang teruk biasanya seseorang akan mendapati rambutnya mengalami keguguran yang agak serius. Namun ia akan kembali normal.
Melahirkan anak
Tindakbalas hormon menyebabkan seorang ibu yang melahirkan anak mengalami masalah keguguran rambut yang serius. Namun ia akan pulih dalam tempoh 6-12 bulan.
Kekurangan protein
Pengambilan protein yang tidak mencukupi dan pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan rambut mengalami masalah. Ini kerana rambut dibina oleh protein.
Pengambilan ubat-ubatan
Sesetengah ubat boleh menyebabkan keguguran rambut berlaku, misalnya ubat darah tinggi, ubat gout dan sebagainya.
Menghidapi penyakit
Keguguran rambut juga boleh manjadi simptom kepada penyakit-penyakit yang mungkin anda tidak sedar sedang menghidapnya. Jalani pemeriksaan sekiranya anda mengalami keguguran rambut yang teruk dengan keadaan kesihatan yang agak tidak memuaskan.



Vitamin yang diperlukan bagi merawat rambut gugur:

  • Vitamin D, E, dan C.
  • Minyak Kelapa Dara / Virgin Coconut Oil
  • Zat besi.
  • Protein

Apa yang anda perlu lakukan jika rambut gugur berterusan:

  1. Tukar shampoo kepada yang lebih organik. Jangan ada campuran kimia dalam shampoo tersebut. 
  2. Kurangkan stress, jaga pemakanan yang seimbang dan lakukan senaman 3 kali seminggu.
  3. Amalkan supplemen MINYAK KELAPA DARA setiap hari. Ia terbukti secara saintifik memperbaiki struktur kulit dan rambut dari dalam. Ia membantu menyeimbangkan hormon dalam badan dan meningkatkan antibodi manusia.
  4. Selalu perap kepala dengan minyak kelapa dara. Minyak kelapa dara diketahui mampu menyembuhkan rambut gugur yang serius kerana ia sendiri kaya dengan Vitamin E, D dan C.
  5. Gunalah VIGOURZ PERAPI RAMBUT kerana ia sememangnya dirumus khas untuk rambut gugur dan memperbaiki struktur kulit kepala bermasalah seperti kelemumur, rambut rosak dan rambut bercabang. Menariknya ia adalah 100% ORGANIK, maknanya tiada bahan kimia. Dan ia juga menghilangkan rambut berbuah!
VIGOURZ PERAPI RAMBUT.
AGEN DIPERLUKAN!

                Vigourz Perapi Rambut adalah berasaskan minyak kelapa dara, enriched with VITAMIN E and Active herbs. Ia 100% ORGANIK dan tiada bahan kimia yang ditambah. Uniknya ia adalah dalam bentuk minyak, dan bukannya krim seperti dalam kebanyakan produk di pasaran. Untuk pengetahuan semua, asas krim itu sendiri adalah bahan kimia yang memberi kesan membantut pertumbuhan rambut. Jangan kecewa apabila anda telah menggunakan krim rambut berasaskan minyak kelapa dara, namun tiada hasil yang positif dan mengecewakan. Vigourz Perapi Rambut adalah minyak kelapa dara dirumus bersama dengan herba-herba seperti pati kunyit, pati bawang, herba hutan, pati gondang emas dan herba-herba lain yang membantu perbaiki masalah di kulit kepala. Ia bukan sahaja mengatasi masalah rambut gugur dan botak, ia juga boleh disapu pada luka-luka, kudis, gatal-gatal, gigitan serangga, memudarkan parut termasuk parut jerawat, menghilangkan crack pada tumit kaki, menghaluskan kulit, dan mengecutkan jerawat. Jangan risau, ia 100% organik dan sangat alami. Jika anda pencinta alam, pastinya anda lebih suka menggunakan bahan-bahan semulajadi untuk merawat masalah pada diri sendiri bukan!
           

AGEN DIPERLUKAN!

                 Vigourz Perapi Rambut ini sangat harum dan tiada bau minyak kelapa langsung. Aromanya ialah limau purut. Tentu anda pernah dengar petua untuk hilangkan kelemumur dan menyuburkan rambut, iaitu dengan perapkan rambut dengan campuran pati santan dan limau purut selama 2 jam. Sekarang tak perlu susah-susah lagi cari pati santan dan lebih teruk, mana nak cari limau purut kan! Cuma spraykan Perapi Rambut ni kat kulit kepala pagi dan malam. Buat macam minyak rambut je.. Nanti kelemumur hilang dan rambut subur bersinar. Tapi yang bestnya, Vigourz Perapi Rambut ni akan serap ke dalam rambut dan kulit kepala, selepas 15 minit anda akan dapati ia tak berminyak langsung! Ia adalah partikel yang sangat halus, sangat mudah resap ke dalam kulit dan rambut untuk perbaiki struktur rambut dari dalam.

              Vigourz Perapi Rambut ni boleh digunakan oleh semua orang, lelaki mahupun perempuan. Kanak-kanak pun boleh gunakan Perapi Rambut ni. Produk ini adalah produk terlaris akibat dari KEMUJARABANnya. Belum cuba belum tahu.. Bila dah cuba, pasti order lagi.


                         Jika berminat, LIKE PAGES FB: Tips kesihatan & kecantikan harian. Kemudian sms ke 013-9655480.

Pengguna VIGOURZ PERAPI RAMBUT


AGEN DIPERLUKAN DI SELURUH NEGARA!





TESTIMONI:

  1. Pengalaman rambut gugur yang serius lepas bersalin sangat merisaukan saya. Rambut di kepala semakin jarang, hingga menampakkan kulit kepala. Saya mencuba produk Vigourz Perapi rambut ni, Alhamdulillah selepas sebulan mencuba, rambut sudah tidak gugur lagi. Terima kasih Vigourz.                                                                                                                       Puan Aslina, Kuala Lumpur.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
  2. Rambut saya gugur sangat teruk. Kulit kepala hampir botak. Masalah ini berlaku sejak melahirkan anak pertama saya sehingga sekarang, iaitu sudah masuk 4 tahun. Berbagai produk telah saya guna. Berbagai-bagai jenis shampoo, conditioner, produk-produk lain, namun kesemuanya menghampakan. Saya mencuba produk Perapi Rambut ini hanya selama 3 minggu, saya sudah nampak perubahan. Anak-anak rambut baru mulai tumbuh dan rambut berhenti gugur.Mungkin kerana bahan-bahan dalam Perapi Rambut Vigourz ini adalah 100% bahan semulajadi, dan ia telah dibacakan ayat-ayat Syifa', alhamdulillah saya sudah menjumpai penawarnya.                                                                                                                                                                              Puan Nora, Kota Bharu, Kelantan.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
  3. Saya seorang pelajar universiti dan sibuk dengan jadual kuliah yang padat. Asingment juga terlalu banyak, menyebabkan saya selalu keluar mencari maklumat untuk menyiapkan tugasan-tugasan saya. Saya rasa kehidupan saya sangat teruk! Kenapa saya mengalami rambut gugur yang teruk sehingga rambut hampir botak? Nasib baik saya bertudung. Roomate saya selalu menegur rambut saya bersepah di dalam bilik. Kemudian saya disyorkan oleh kakak saya yang menggunakan produk Vigourz untuk mengatasi masalah rambut saya. Kakak saya pun rambut gugur akibat lepas bersalin. Saya mengamalkan VIGOURZ EXTRA VIRGIN COCONUT OIL sebagai supplemen harian saya dan VIGOURZ PERAPI RAMBUT untuk atasi masalah rambut gugur ini. Alhamdulillah, dalam masa 2 minggu sahaja, rambut sudah berhenti gugur lagi dan anak-anak rambut baru mulai tumbuh. Syukur Alhamdulillah Allah telah temukan saya dengan penawar masalah saya ini. Jika anda mengalami rambut gugur, cubalah produk ini. Insyaallah, sangat-sangat membantu dengan cepat! Rambut pun menjadi lebih lembut, subur, hitam pekat bersinar!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Miss Amanda, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
  4. Pada asalnya, saya menggunakan Vigourz Perapi Rambut kerana risau rambut gugur selepas melahirkan anak. Suami saya yang mengalami botak di tengah turut cuba memakai Vigourz Perapi Rambut ini bersama saya. Apa yang saya perhatikan, kawasan botak suami saya mula ditumbuhi anak-anak rambut baru selepas 4 minggu beliau menggunakan spray ini. Alhamdulillah kerana Vigourz Perapi Rambut ini sangat mujarab dan berkesan. Suami saya telah mencuba pelbagai produk lain, namun semuanya mengecewakan. Sekarang keseluruhan kepala suami saya sudah dihitami rambut baru yang sangat subur. Saya sendiri pun telah mempunyai mahkota kebanggaan saya yang sangat sihat, subur dan hitam bersinar.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Puan Zurina Kassim, Kedah.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     AGEN DIPERLUKAN!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

No comments:

Post a Comment